Δευτέρα 6 Απριλίου 2009

Με δεδομενη την ανυπαρξια του Χαους!

Παραδεχομενος την ανυπαρξια τους Χαους στην προηγουμενη αναρτηση, ειμαι τωρα ετοιμος να αναπτυξω ενα μοντελο ζωης με περισσοτερες λεπτομερειες και χαρακτηριστικα.Εχω αποδεχθει οτι ο κοσμος μεσα στον οποιο ζουμε δομειται με την εφαρμογη του αιτιου-αποτελεσματος σε ολο το ευρος των διαδραματιζομενων γεγονοτων και οτι δεν χωραει ουτε μια θεωρηση του Χαους μεσα στην καθημερινη ζωη.Σε αυτο το μοντελο δεν αποτελει εξαιρεση και ο ιδιος ο ανθρωπος με ολα του τα χαρακτηρισικα και την προσωπικοτητα του.
Ειμαστε αναγκασμενοι να θεωρησουμε εναν τετερμινιστικο καθορισμο για την εκαστοτε ανθρωπινη οντοτητα.Διαφορετικα θα υπαρχει προβλημα ασυνεχειας μεσα στον κοσμο με τα ηδη δεδομενα που εχουμε θεσει.Συνεπως με πιο πρακτικους ορους θα μπορουσαμε να πουμε οτι το εκαστοτε ατομο τοσο μορφολογικα οσο και οντολογικα ειναι πληρως καθορισμενο απο προγενεστερους παραγοντες και αποτελει το αποτελεσμα διαδικασιων εκ των οποιων καποιες τις γνωριζουμε ενω αλλες οχι.Με τον ορο μορφολογικα αναφερομαι στην υλικη υποσταση του ανθρωπου ως σωμα το οποιο επιτελει διαφορες λειτουργιες και διακατεχεται απο καποιο συγκεκριμενο γεννετικο υλικο, ενω με τον ορο οντολογικα θελω να αποδοσω την προσωπικοτητα, πνευμα, ψυχη και ολες εκεινες τις ιδιοτητες του ανθρωπου ,που σε ενα βαθμο θεωρουνται ξεχωριστες απο την υλικη του υποσταση.Βεβαια δεν θελω ουτε εχω τον σκοπο να θιξω το αν το πνευμα και η ψυχη ειναι αποτελεσμα της υλης ή οχι, αυτο ειναι ενα ζητημα που θα ασχοληθω διεξοδικα με αυτο σε αλλη αναρτηση, αλλα προς το παρον απλα θελω να ορισω τις διαφορες υποστασεις του ατομου.
Ετσι το ατομο ως κομματι του κοσμου δεν μπορει παρα να εναρμονιζεται με αυτον.Και οταν εχουμε θεση ως δεδομενο την ανυπαρξια του Χαους και την δομη αιτιο-αποτελεσμα οτι διεπει τα παντα, τοτε δεν εχουμε να αποδοσουμε αυτες τις ιδιοτητες και στους εαυτους μας.Επομενως διχως να θελω να απεχω απο αυτο θα το σγκεκριμενοποιησω και θα πω οτι ενα συνολο γεγονοτων που προυπηρξαν εμου οδηγησαν στην παρουσα διαμορφωση του χαρακτηρα μου και του περιβαλλοντος στο οποιο ζω και του ιδιου μου του χαρακτηρα και συνεπως δεν ειναι τυχαιες αυτες μου οι αναρτησεις.Τον ορο "τυχη" τον περιοριζω στην σφαιρα του αγνωστου, σε διαδικασιες και μεθοδους αλληλεπιδρασης των γεγονοτων τις οποιες ως ανθρωπος δεν γνωριζω.
Φυσικα θα υπαρχουν απειρια δεδομενων και παραγοντων που θα διαδραματιζουν ρολο πανω στην μεταβαση απο το αιτιο στο αποτελεσμα που μπορει οι ανθρωπινες δυνατοτητες να μην μπορεσουν ποτε να συλλαβουν, ομως αν υπηρχε μια μηχανη εστω "τελεια", που να μπορουσε να λαμαβανει υποψη ολα αυτα τα απειρα δεδομενα και επισης να κατειχε τον "κωδικα" -αν μπορω να δωσω αυτον τον χαρακτηρισμο- με τον οποιο σχετιζεται το καθε αιτιο με το αποτελεσμα του , τοτε αυτη η μηχανη θα μπορουσε να προσδιορισει 100% τι θα συνεβαινε αυριο,και τι συνεβει χθες.Και οταν αναφερομαι 100% εννοω απο την μετακινηση ενος κοκκου αμμου στην ερημο Σαχαρα μεχρι το αν καποιος θα επιλεξει χαμπουργκερ ή hot-dog σε ενα φασφουνταδικο στην Αμερικη!Δυσκολα μπορει κανεις να φανταστει το μεγεθος των πληροφοριων που απετουνται για ενα τετοιο εγχειρημα γιατι ξεπερνουν κατα πολυ τα ανθρωπινα σταθμα.Ομως συμφωνα με το παρον μοντελο που περιγραφουμε κατι τετοιο αποτελει το λογικο αποτελεσμα.
Με πλεον αυτη την σκεψη κατα νου θα πρεπει να επαναπροσδιοριστουν πιο συγκεκριμενα αρκετες εννοιες στις οποιες εχουν δοθει στοιχεια ή και καποιο συναισθηματικο υποβαθρο μεγαλυτερα απο οτι θα επρεπε.Προσωπικα το φαινομενο αυτο το δικαιωλογω απο την ανθρωπινη υπεροψια και εγωισμο.Τετοιες εννοιες ειναι η ελευθερια, το πνευμα, η ψυχη, ο Θεος και φυσικα πολλες ακομα.Για να γινω ομως πιο συγκεκριμενος θα προσδιορισω αυτες τις εννοιες συμφωνα με το μοντελο που θεωρησα παραπανω.Μπορει ο ορισμενος τους να μην διαφερει εν τελη απο τον ορισμο που θα εδινε ο οποιοσδηποτε αλλα σιγουρα θα αλλαξει η σκοπια με την οποια τις προσεγγιζεται.
Συγκεκριμενα ο ορος ελευθερια προσδιοριζεται ως την δυνατοτητα του να κανει καποιος αυτο που θελει."Αυτο που θελει" με τι σειρα του μπορει να ειναι απολυτως καθορισμενο απο παραγωντες τις οποιες δεν καθοριζει το ατομο.Για αυτο και σε δικτακτορικα καθεστοτε καποιου νοιωθουν ελευθεροι καθως επιθυμουν αυτο που τους προσδιοριζεται απο την κυβερνηση και υπαρχουν ατομα που νοιωθουν ανελευθερα σε δημοκρατικα καθεστωτα γιατι επιθυμουν περισσοτερα απο οσα τους επιτρεπουν οι συμπολιτες τους.Φυσικα υπαρχουν καποια αντικειμενικα κριτιρια τα οποια αναλογα την περισταση μας κανουν να μην δεχομαστε την καταπιεση ή να απεμπολουμε σε ενα βαθμο την επιθυμια μας για ελευθερια μεσα σε ενα δημοκρατικο πολιτευμα.Τετοιο κριτιριο ειναι η κοινωνικη συνειδηση που προσδιοριζεται ως την ικανοτητα του ανθρωπου να αποτελει μερος ενος συνολου.Αυτα τα κριτιρια θα πρεπει να ειναι σε θεση η ψυχολογια να τα προσδιορισει μετα απο ερευνα.
Αναλογα το πνευμα και η ψυχη δεν μπορουν να θεωρηθουν ως ανθυπαρκτες υποστασεις του ανθρωπου καθως επηρεαζονται αμεσα απο το περιβαλλον.Στο πνευμα δινουμε τα χαρακτηριστικα της σκεψης και αναφερομαστε συνηθως στο συνολο των σκεψεων που εχει εκτελεσει το ατομο στην μεχρι τωρα ζωη του, ενω στον ορο ψυχη προσδιοριζουμε την κινηση και γενικα την ενταση και την πολλαπλοτητα των δραστηριοτητων του.Ακομα και αν απορριψουμε την αποψη των υλιστων οτι η ψυχη και το πνευμα αποτελουν το αποτελεσμα της οργανομενης υλης, ακομα και τοτε θα πρεπει να τα περιορισουμε στην σφαιρα του ατομου και να παραδεχτουμε οτι αλληλεπιδρουν με το γυρο περιβαλλον με ποικιλους τροπους.Και συνεπως δεν θα πρεπει να τα θεοποιουμε!!
Αναλογα και τον ορο Θεο προσωπικα τον προσδιοριζω περισσοτερο ως την σφαιρα του αγνωστου.Ακομα και αν προσωποποιησουμε τον Θεο και του δωσουμε τα χαρακτηριστικα του ανθρωπου για να αλληλεπιδρα μαζι μας θα πρεπει να εντασσεται στους ιδιους κανονες στους οποιους εντασσομαστε και εμεις.Συνεπως θα πρεπει και εκεινος να οριζεται απο καποια αιτια και να αποτελει το αποτελεσμα για κατι αλλο.Αν προσδοσουμε σε αυτον την εννοια του Χαους και οτι μπορει να δημιουργει βαση μια θελησης απο το πουθενα τοτε αυτο ερχεται σε αντιθεση με τις αποψεις περι Χαους που ορισαμε προτιστερα.Αρα αν ο Θεος εχει καποια θεληση τοτε αυτη η θεληση ειναι αποτελεσμα καποιων παραγωντων, που η "τελεια μηχανη" μας θα μπορουσε να προσδιορισει!!
Σε αυτο το σημειο θεωρω σκοπιμο να προσδιορισω τις σκεψεις μου περι θελησεως!Ο ορος θεληση γεννηθηκε απο τους ανωτερους οργανησμους για να προσδιορισουμε την συμπεριφορα μας.Σε αυτο ομως το θεωρητικο μοντελο δεν υπαρχει θεληση αυτη καθ'αυτη αλλα αιτιο και αποτελεσμα.Η θεληση ειναι το αιτιο για να ενεργησουμε.Κατα αυτη την αποψη μπορει κανεις να υσχιριστει οτι η γη εχει θεληση και για αυτο ασκει δυναμη με την παρουσια της στους αλλους πλανητες!!Σιγουρα ενα τετοιο επιχειρημα ειναι εξεζητημενο αλλα οχι και τοσο αβασημο συμφωνα με τα δεδομενα μας.Ομως η θεληση ως εννοια ειναι βαθια συνδεδεμενη με τα συναιθηματα, μια λειτουργια την οποια την εχουμε προσδιορισει συμφωνα με τις αντιληψεις μας.Δεν θελω να επεκταθω παραπανω πανω σε αυτο το ζητημα για αυτο και δεν οριζω τα συναισθηματα.Θα περιοριστω στο γεγονος οτι στο συμπαν υπαρχει το αιτιο-αποτελεσμα και η θεληση ειναι αποτελεσμα καποιον αιτιων.Θεληση εχει μονο ο ανθρωπος μονο και μονο γιατι ειναι θεμα αντιληψης του ιδιου του αντικειμενου.Ολα τα αντικειμενα μπορει να εχουν ενα ειδος "θελησης" ,οχι βεβαια με τον τροπο που το κατανοουμε αυτο για μας.
Κατανοω οτι ειναι δυσκολο η αποδοση των εννοιων σε τοσο μικρη εκταση, αλλα οπως εχω αναφερει αυτο ειναι ενα αποκομμα ακριβως για να αποτελεσει την εναρξη προς περαιτερω συζητηση και αμφιβολια!

Δεν υπάρχουν σχόλια: