Τετάρτη 1 Απριλίου 2009

Χαος:μια εννοια παραξενη

Ειναι ενα ακομα ηλιολουστο πρωινο.Κανω μια κινηση που λιγο πολυ ολη εχουμε κανει ή συχνα μας προβαλλουν στα ΜΜΕ!Στεκομαι μπροστα στο παραθυρο και κοιταω απ'εξω.Αναρωτιεμαι για τον κοσμο, κοιταω τα οικοδομηματα και βλεπω το ανθρωπινο μεγαλειο!...
Λαθος...δεν χρειαζεται κανεις να εχει ενα εξωτερικο ερεθισμα για να σκεφτεται για την ζωη.Το μονο που χρειαζεται ειναι η αναγνωριση της ιδιας του της υπαρξης.Συχνα ολοι κανουμε το λαθος να αναρωτιομαστε για καποια θεματα μονο και μονο γιατι μας καθυποβαλλει απο πριν μια απαντηση για αυτα η ψυχολογια μας.Και για να συγκεκριμενοποιησω τον λογο μου, καποιος που θελει να θαυμασει την ανθρωπινη δημιουργια δεν εχει παρα να σταθει σε εναν ουρανοξιστη (ή ακροπολη γενικοτερα) και να αρχιζει να αναρωτιεται για τα ανθρωπινα επικοδομηματα!...στο τελος σιγουρα θα αναφονησει τι ΜΕΓΑΛΕΙΟ!...ομως κατα τον γραφοντα (δλδ εμενα φυσικα) κατι τετοιο ειναι λαθος εφονος γιατι αφηνουμε τα συναισθηματα να επηρεαζουν την λογικη διαδικασια και της επιστημονικη προσεγγιση και αφετερου γιατι δεν ειμαστε ετοιμοι για την αληθεια αυτη καθ'αυτη.
Με αυτον τον τροπο θελω να προετοιμασω τον καθε αναγνωστη να προσεγγισει την εννοια του Χαους εκ των εσω της ανθρωπινης σκεψης, αφου δεν ειναι μια εμπειρικη εννοια.Το Χαος τι ειναι?Πως προηλθε?Η απαντηση στο τι πρεπει να πιστευψουμε εχει να κανει με την ιδια την ανθρωπινη υποσταση μας παρα με τις εκαστοτε αντιληψεις μας.Πιο συκερκιμενα:
Ο ανθρωπος αντιλαμβανεται την δομη του εξωτερικου κοσμου απο την στιγμη που αρχισε να πραττει συνειδητα.Και με τον ορο συνειδητα αναφερομαι στην αντιληψη του αιτιου(σκεψης) και του αποτελεσματος(ενεργεια).Υπηρξαν και υπαρχουν πιθανως φιλοσοφοι που θα υποστηριξουν οτι η αλληλουχια πολλων πραγματων μπορει στην πραγματικοτητα να μην εχει καμια συνδεση οπως το παραδειγμα του κεριου!Το κερι αρχικα ειναι σταθερο, το ζεσταινουμε μετα απο λιγο λιωνει και επειτα ξαναγινεται σταθερο.Αν ξεχασουμε προς το παρον τις γνωσεις που εχουμε απο την φυσικη για τον μικροκοσμο, τοτε τιποτα δεν συνειγορει οτι ειναι το ιδιο υλικο μια και η χρονικη αλληλουχια ειναι δεν ειναι αποδειξη.Αναλογα μπορει να το σκεφτει κανεις για ολα οσα βλεπουμε.Αυτη η λογικη ομως ειναι λανθασμενη καθως ακομα και μονο χρονικη να ειναι η συμπτωση που καθε φορα ενα "αποτελεσμα" ακολουθει ενος "αιτιου" τοτε αυτο αρκει για να τα ονομασουμε αποτελεσμα&αιτιο αφου αυτο θα συμβαινει καθε φορα!-να ακολουθει το αποτελεσμα το αιτιο-.Ετσι κανεις δεν μπορει να αμφισβητησει την υπαρξη αυτης της μονοδιαστατης αρρικτης συνδεσης μεταξυ του αιτιου-αποτελεσματος και την δομημενη μορφη και την οργανωση του κοσμου που μας περιβαλλει.
Ετσι το Χαος επειτα σαν εννοια προηλθε απο την ανθρωπινη αφαιρεση.Με την ανθρωπινη φαντασια μας σκεφτηκαμε κατι απο την εμπειρια μας ,δλδ την οργανωση/το αιτιο-αποτελεσμα.Με απολυτη αφαιρεση, με τη απολυτη αναδιοργανωση προσπαθησαμε να ορισουμε ενα εκδιαμετρου αντιθετος μεγεθος απο την αιτιοτητα, το Χαος.Για αυτο και υπαρχει και μια δυσκολια στην αντιληψη αυτης της εννοιας ,αφου αποτελειται απο μια συνεχομενη αφιαρεση χαρακτηριστικων δομης της υπαρχουσας πραγματικοτητας.Κατι που και ο πιο ευφανταστος νους θα δυσκολευτει να πραγματοποιησει σε τοσο μεγαλο βαθμο.Αναλογα βεβαια στον ανθρωπινο μυαλο με αναλογο τροπο προερχεται και η εικονα ενος κοσμου απολυτα στοιχειωθετημενου και καλα οργανομενου.Ο ανθρωπος μην γνωριζοντας ακομα και τωρα ολα τα φαινομενα που τον περιβαλλουν ξεκινοντας απο εκεινα για τα οποια οντως γνωριζει οτι πληρουν ους ορους του αιτιου-αποτελεσματος, προοδευτικα δινει αυτο το χαρακτηριστικο και στα υπολοιπα φαινομενα.
Εκ πρωτης οψεως, ο ορισμος των δυο αντιθετων εννοιων μας ωθει στην υιοθετηση του δευτερου μοντελου ,της απολυτης οργανωσης και δομης, αφου με την παροδο χιλιαδων χρονων συνεχως ανακαλυτουμε την συνδεση του αιτιου-αποτελεσματος σε γεγονοτα που πριν δεν τα ξεραμε.Ποιος θα μπορουσε να κανει αντιληπτο στην αρχαια Αθηνα οτι η τροχιες των μικροστοιχειων εχουν τις συγκεκριμενες τροχιες ,οι οποιες με την σειρα τους δημιουργουν εκεινες τις δυναμεις ,που με την σειρα τους δημιουργουν εκεινες τις εννωσεις ,που επειτα σχηματιζουν εκεινα τα υλικα ,που εχουν το συγκεκριμενο σχημα λογω συγκεκριμενων φαινομενων??!!!
Βεβαια αυτο δεν αποτελει αποδειξει για την υπαρξη ή μη του Χαους, παρα μια πρωτη ενδειξη.Σε προσωπικο βαθμο μπορω να θεσω αντεπειχηρηματα για και να πεισω για την ανυπαρξια μιας τετοιας εννοιας στην πραγματικοτητα στην οποια ζουμε, αλλα δεν υπαρχουν αρκετες αποδειξεις για την στοιχειωθετηση μιας τετοιας αποψης γενικοτερα.Το αφηνω στην αντιληπτικη ικανοτητα του καθενος και στην πορεια της επιστημονικης μεθοδου ,που ολο και περισσοτερο αποσαφηνιζει τα ανθρωπινα μυστηρια!
Μεχρι ομως την απολυτη επιστημονικη υποστηριξη αναμεσα στην υπολοιπη επιχειρηματολογια μου εχω το εξης σημειο που θα ηθελα να επισημανω:το γεγονος της υπαρξης του Χαους δεν μας κανει πιο ελευθερους απο την ανυπαρξια του!!Πιο συγκεκριμενα το να θεωρησουμε οτι μια επιλογη μας ή εστω κατι στο κοσμο συμβαινει, συνεβει ή θα συμβει χωρις κανενα απολυτως αιτιο δεν σημαινει οτι ειμαστε περισοτερο κυριαρχει πανω στον κοσμο μας απο το αν ολα ηταν απολυτως αιτολογημενα και ακομα και οι πραξεις μας ηταν αποτελεσμα προγενεστερων απο μας γεγονοτων.Η εννοια της ελευθεριας εγγειται στην θεληση.Ειναι αστειο να μιλαμε για το αν η ιδια μας η θεληση προηλθε απο το χαος ή απο καποιο συγκεκριμενο αιτιο για να προσδιορισουμε τον βαθμο της ελευθεριας μας.Το επισημαινω αυτο το σημειο γιατι πολλοι ανθρωποι για να νοιωσουν κυριαρχοι με μια γενικοτερη εννοια θεοποιουν τον εαυτο τους και θεωρουν οτι προερχονται απο το τιποτα!Ετσι αφου το να θεωρησει κανεις οτι προερχεται απο το χαος ή ειναι το αποτελεσμα καποιων αιτιων δεν επηρεαζει τον βαθμο της ελευθεριας του και δεν αλλιωνει τον τροπο αλληλεπιδρασης του καθε ατομου με την πραγματικοτητα και με το πως αυτη διαδραματοποιειται, μπορουμε εξισου να δημιουργησουμε δυο μοντελα αντιληψης!Το ενα ειναι το Χαοτικο, οπου μαζι με καποια δομη πολλα απο οσα συμβαινουν οφειλονται στο απολυτως τιποτα!(θεωρω αυταποδεικτη την υπαρξη μιας στοιχειωδους δομης) και το αλλο μοντελο ειναι η απολυτη οργανωση του αιτιου-αποτελεσματος!
Το πρωτο μοντελο δεν εχει κατι να μας δωσει αφου δεν υπαρχει καμια αρχη.Ολα οσα συμβαινουν, απλα συμβαινουν.Με ενα τετοιο μοντελο θεωρησης δεν θα ακουγεται καθολου αστειο αν περιμενε κανεις αυριο τους γαιδαρους να πετανε!αφου η ιδια η βαρυτητα θα ειναι ενα φαινομενο οφειλομενο στο χαος και συνεπως ευκολα ανατρεπομενο!...και αλλα παραξενα πραγματα!!Με ενα τετοιο μοντελο χανετε ενα βασικο στοιχειο της ανθρωπινης υπαρξης ,το οποιο προανεφερα και ειναι η συνειδητη πραξη.Ο ανθρωπος πραττει συνειδητα ,πραγμα που που σημαινει αρκιβως την υπαρξη συνδεσης μεταξυ των διαφορων σκεψεων και ερεθισματων τοσο μεταξυ των δυο ειδων οσο και μεταξυ των διαφορων στοιχειων τους.Συνεπως χωρις ειδιαιτερες λεπτομερειες η ιδια η ανθρωπινη φυση μας υποβαλλει στο να θεωρησουμε εγωιστικα το μοντελο της απολυτης οραγμωσης του αιτιου-αποτελεσματος ,αφου εστω και αν σε ενα μονο συμβαν υπηρχε το φαινομενο της παραγωγης απο το απολυτο τιποτα τοτε θα υπηρχε συγκρουση προς την ανθρωπινη αντιληψη και την πραγματικοτητα γενικοτερα.Βεβαια μπορει να πιστευεται στα θαυματα, αλλα ακομα και τοτε αυτοι που τα ασπαζονται λενε πως εγιναν με καποιον σκοπο...και συνεπως ακομα και αυτα δεν θα πρεπει να προερχονται απο το Χαος!!
Φυσικα υπαρχουν πλειαδα επιχειρηματων για την ανυπαρξια του Χαους, αλλα θεωρω οτι εδοσα τα σημαντικοτερα και θεωρω απολυτως δικαιολογημενη την αποψη μου για την θεωρηση της υπαρχουσας πργαγματικοτητας ως ενος κοσμου απολυτα οργανομενου βαση του φαινομενου του αιτιου-αποτελεσματος.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το χάος σαν έννοια δεν με ενδιαφέρει καθόλου και δεν νομίζω ότι του πρέπει τίποα περισσότερο από τα 4 γράμματ που το προσδώσανε για να το ορίσουν. Ό,τι και να γραφτεί δηλ. για αυτό ό,τι και να ειπωθεί Χ-Α-Ο-Σ.
Δεν είναι σπαζοκεφαλιά για μένα και νοιώθω μια τρελή χαρά έτσι απλά να του γυρίσω την πλάτη και να πω είσαι ένα τίποτα για να ασχοληθώ μαζί σου.
Υπάρχουν όμως θέματα ,μέσα στο κείμενό σου, μεγάλα και όμορφα, κάποιες λέξεις-κλειδιά ανήσυχες από μόνες τους.Τις προφέρεις και αμέσως σε κάνουν να αναδιπλωθείς. Ελευθερία-ζωή-ευτυχία-συνείδηση.Ποιά είναι η σειρά τους;Τί σχέση έχουν μεταξύ τους;Πού να εστιάσουμε περισσότερο και που τί να επιλέξουμε από αυτά για σημαιοφόρο στη ζωή μας;
Πιστεύω ότι αυτά είναι αγαθά τα οποία μας δόθηκαν απλόχερα σε όλους.Είναι αγαθά αυστηρά προσωπικά αδιαμφισβήτητα και σε απεριόριστη ποσότητα προς χρήσην.
Η ζωή είναι αυτό που αντιλαμβανόμαστε, αυτό που όλοι συμφωνούμε ότι υπάρχει, είναι ορατή, απτή, απλά πράγματα. Όλοι συμφωνούμε και ε΄θκολα αναγνωρίζουμε εκτός από τη μητέρα μου που καθημερινά φωνάζει "Δεν είναι ζωή αυτή"!
Ρωτήθηκε ο Ορχάν Παμούκ αν η ευτυχία είναι η απενοχοποίηση των πράξεών μας, των επιλογών μας.!!! Πολύ ευτελές αυτό. Σιγά μη στήθηκε όλος ο ντουνιάς για να νοιώσω εγώ μοναδική και ευτυχισμένη..
Η ευτυχία είναι μάλλον αποτέλεσμα ωρίμανσης ή εμπέδωσης ότι έχεις έχεις αντιληφθεί τον κόσμο και γιατί πορεύεσαι. Είναι επίσης η αντανάκλαση των πράξεων σου και της αίσθησης που αφήνεις στους γύρω σου. Δεν είναι δικαίωση ούτε επιβράβευση ούτε αυτοσκοπός αλλά και ούτε μπορεί να σου τάξει κάποιος ότι θα σου την προσφέρει.
Η ελευθερία είναι ένα απεριόριστο πεδίο δράσης ενέργειας έκφρασης αλλά διέπεται από κανόνες,όχι περιορισμούς όμως -Το ένα αναιρεί το άλλο αλλά ναι- όπως η μουσική είναι άντληση άπειρης δημιουργίας ήχων, χαράς, έκφρασης κ.λ.π αλλά οι νότες πρέπει να ακολουθούν κάποιους κανόνες για να υπάρχει αρμονία, έτσι και αυτή για την οποία σφάζονται παλικάρια στην ποδιά της, θέλει σωστούς χειρισμούς.
Τέλος πάντων για να μην γενικολογώ γιατί εύκολα μπορώ να ξεφύγω και να μιλάω για το ένα ή το άλλο δεν νομίζω ότι πρέπει να συμπεριφερόμαστε σαν μονάδες που ψάχνουν εναγωνίως στιγμούλες και ευκαιρίες να γιγαντώσουν τις υπάρξεις τους, αλλά να αποδεχτούμε ότι είμαστε κομμάτι ή στοιχείο ενός συνόλου και καλούμαστε να λειτουργήσουμε και να αναπτυχθούμε με γνώμωνα την προσωπική μας εξέλιξη, καλλιέργεια, πρόοδο προς όφελος του συνόλου.Μ'αυτόν τον τρόπο βρίσκουμε την ταυτότητά μας. Ζούμε και δεν χρειαζόμαστε άλλοθι γι αυτό.

Anemomulos είπε...

Αγαπητε Αγνωστε!,
η αποψη σου διακρινω οτι εχει πολλα στοιχεια θυμοσοφιας.Σε αυτο το σημειο κανουν πολλοι το λαθος να προσδιοριζουν την κριση τους απο τις προσωπικες τους εμπειριες σε μεγαλυτερο βαθμο απο το επιτρεπτο.Πιο συγκεκριμενα θα σας θεσω το εξης ερωτημα:υπηρξε μια φορα που να κανατε κατι που να σκεφτηκατε οτι δεν θα ευχαρηστουσε ποτε κανεναν, ηταν η λαθος ενεργεια και γενικα τιποτα δεν συνειγορουσε στο να το κανετε??περα απο τυχον την συνηθεια δεν υπαρχει καποιος αλλος λογος.Και αυτο το λεω γιατι μπορει να μην συμβαινει παντα αμεσα αλλα και εμμεσα να αναζηταμε την ευτυχια.Παραδειγματος χαρην εσεις την ευτυχια την προσδιοριζεται στο καθηκον σας απεναντι στην κοινωνια σε μεγαλο βαθμο.Ο καθενας αναλογα με τον τροπο που εχει διαπαιδαγωγηθει παντα.Φυσικα στο κειμενο μου δεν πιστευω να αφησα να υπονοηθει μοναχα η ευκαιριακη ευχαρηστηση.Βεβαια καλα κανετε και ειστε επιφυλακτικη καθως οι εποχες ειναι πονηρες!

Οσο αναφορα για το ρητορικο ερωτημα που θεσατε για το πια σειρα θα μπουν αυτες οι εννοιες θα σας απαντησω επακριβως!Η ζωη απλα συμβαινει.Εξ ορισμου ολοι εμεις που κινουμαστε και μιλαμε τρωμε...ζουμε και επομενως απλα συμβαινει.Η ευτυχια οπως διασαφηνισα προτητερα οντως εχει τον ρολο σκοπου με πολλους τροπους και καλυτερα στην θεση της ευτυχιας θα βαλω την εξελιξη...απλα κατι πρεπει να μας ωθει στην εξελιξη και για αυτο βαζω στην θεση της την ευτυχια.Και με τον ορο επαναλαμβανω για να γινω 100% σαφης δεν αναφομαι μοναχα στην ευκαιριακη απολαυση αλλα σε καθε ειδους εμμεσης ή αμεσης απολαυσης.Ενα ακραιο παραδειγμα αυτου του ειδους θα ηταν ο ηρωας που αυτοθυσιαζεται για να σωσει εναν συνανθρωπο του, εκεινη την στιγμη νοιωθει οτι εκτελει το καθηκον του και αυτο του προσδιδει ευχαρηστα συναισθηματα.Για αυτο στο μοντελο του ηρωα δεν το εχουμε συνδεσει με μια φατσα γεματη καταθλιψη...αλλα με ευτυχια και γαληνη!!Για αυτο και η ευτυχια εχει την δυναμη να απενεχοποιει τις πραξεις μας, διαφορετικα δεν θα μπορουσε!!Αντιστοιχα η ελευθερια ειναι να πραττουμε συμφωνα με την συνειδηση μας, ενω η τελευταια ειναι το μεσο για να προσεγγισουμε την ευτυχια!

Τελος δεν μπορω να αφησω ασχολιαστο την αποψη σας για το Χαος!Δεν ειναι το ιδιο το χαος που με ενδιαφερει αλλα η ανυπαρξια του και αυτα αποτελουν την βαση για μια γενικοτερη θεωρηση που επειτα μπορουν να προκυψουν πιο απτα για την καθημερινη ζωη πορισματα.Αλλωστε το θεμα ειναι το τι ερωτησεις κανουμε για να βρουμε την αληθεια, και συχνα οι φαινομενικα ασχετες ειναι αυτες που μας την δινουν!!!

anypotaktos είπε...

Δεν ξερω αν υπαρχει χαος,παντως ανακαλυψα αυτες τις μερες οτι υπαρχει πεπρωμενο και δεν επαφιονται ολα στην τυχη...

Ανώνυμος είπε...

ΜΑΛΑΚΙΕΣ,ΜΑΛΑΚΙΕΣ,ΜΑΛΑΚΙΕΣ.Σε όλα αυτά που γράφεις βλέπω απλά αμπελοφιλοσοφίες και καμία ουσιαστική φιλοσοφική προσέγγιση.Επιπλέον, καλά θα κάνεις να προσέξεις την ορθογραφία σου...Ωστόσο απορώ...Έχεις να γραψεις από το 2009.Γιατί;Στέρεψες από ιδέες ή σου τελείωσε η διάθεση για φιλοσοφική αναζήτηση;Ανεμόμυλε, προτείνω να αφήσεις τους συλλογισμούς και να καταπιαστείς με τίποτε άλλο γιατί απλά ΔΕΝ το 'χεις!